Dnia 11 października 2021 roku uczniowie klasy III b-ch pod opieką nauczycielek biologii i chemii – Kamili Stasiewskiej i Lidii Mathews brali udział w „Inżynieraliach PBŚ” organizowanych przez Politechnikę Bydgoską. Wyjazd odbył się autokarem. Po dotarciu na politechnikę przywitała nas pani dr inż. Alicja Tymoszuk – pracownik Wydziału Rolnictwa i Biotechnologii – była absolwentka Krzywoustego. Pani Tymoszuk oprowadziła klasę po jednym z budynków politechniki i zaprosiła na słodki poczęstunek. Młodzież miała możliwość poznania świata inżyniera biotechnologii oraz zielarstwa i fitoterapii. Między innymi wysłuchała kilku wykładów w Auditorium Novum pt. „Moje biotechnologiczne zainteresowania”, „Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro”, „ExPlant i BioX – działalność Kół Naukowych”, „Ogród roślin zielarskich w Minikowie”, „Zioła w tradycyjnej medycynie chińskiej”.
Ponadto nasi uczniowie degustowali i rozmawiali ze studentami na temat mieszanek herbat ziołowych – uspokajających, na przeziębienie, wspomagające trawienie, zimowych, detox , wybranych olei jadalnych o właściwościach funkcjonalnych (olej z czarnuszki, olej z pestek dyni, olej rydzowy, olej ostropestowy), przypraw ziołowych i olejków eterycznych.
Bardzo ciekawe i praktyczne okazały się warsztaty z genetyki i mikrorozmnażania, na których młodzież nauczyła się wykonywać wybrane etapy elektroforezy żelowej, izolacji DNA z owoców np. truskawek czy preparować niewielkie sadzonki do mikrorozmnażania i umieścić je w pożywkach. Mogła też zaobserwować pod mikroskopem plechę symbiotycznych grzybów, których wpływ na wybrane gatunki traw bada politechnika.
Politechnika Bydgoska pomaga również uczniom szkół średnich w prowadzeniu doświadczeń wykorzystywanych podczas Olimpiady Biologicznej oraz organizuje warsztaty dla uczniów w wybranych pracowniach. Biorąc to pod uwagę, wyjazd klasy III b-ch zainicjował bliższą współpracę z Politechniką, tym bardziej iż nasi absolwenci też studiują na oferowanych przez uczelnię kierunkach.
Uważam, że wyjazd był bardzo udany, gdyż przełamał wśród uczniów nieśmiałość związaną z nawiązywaniem nowych relacji z wykładowcami i studentami. Pozwolił na poznanie niektórych technik badawczych i zachęcił ich do dalszych wyjazdów na Politechnikę Bydgoską na zajęcia warsztatowe np. z genetyki czy biotechnologii. Ponadto pozwolił uczniom pobyć ze sobą w innych okolicznościach i bardziej się zintegrować.
Tekst i zdjęcia:
Kamila Stasiewska